donderdag 10 maart 2011

De kerk is meer dan de sportclub

Maandag 7 maart schreven Thijs Kleinpaste en Marcel Duyvestijn onder de kop “Wat doet God op mijn belastingformulier” hun bezwaren op tegen de, in hun ogen, bevoorrechte positie van religie. Ik wil graag op drie punten reageren. Het te simpele vergelijk tussen religie en een mening, de overdreven aandacht voor gelijkheid en de ahistorische aard van hun argumentatie.

Volgens Thijs Kleinpaste en Marcel Duyvestijn “heeft God wel een heel grote broek aan (…) God heeft zich diep genesteld in het Nederlandse bestuurlijke systeem.” En dat in een land waar de meerderheid van de bevolking niet religieus is. Kleinpaste en Duyvestijn klinken verontwaardigd. De reden: “Zijn [God] aanwezigheid kan echter een probleem worden als gelovigen en niet-gelovigen ongelijk behandeld worden”. Het is opnieuw de religie van de gelijkheid die krijg voert tegen de religie die eeuwenlang ons land gevormd heeft.

Ik hoef God en het geloof in God niet te verdedigen. Het punt dat de heren maken is namelijk: “geloof wat je geloven wilt. Maar een staat die iedereen vertegenwoordigt moet gelijke gevallen gelijk behandelen”. Desondanks, zou de Schepper van deze werkelijkheid zich laten “doorverwijzen naar de hemel”, zoals Marcel Duyvestijn maandag 7 maart Twitterde? De ontkenning van een transcendente werkelijkheid geeft inderdaad aanleiding tot een visie waarin religie ook maar een mening is. Maar, dat is ook maar een mening.

Als jonge conservatief sta ik diametraal tegenover deze seculiere liberalen van mijn generatie. Het probleem is dat deze politici te weinig de positieve rol kerken in de samenleving zien. Het geloof in God, als moreel kader, verkies ik boven een relativerende visie waarin alles gelijk is en waar er geen mening boven een andere mening telt. Waaruit zou zoiets als moraal dan voortkomen? Waaruit en waardoor wordt het moreel fundament voor onze democratische rechtsstaat dan gevormd? Het zijn juist deze prepolitieke voorwaarden die de Nederlandse democratie nodig heeft en die we niet mogen relativeren.

De gelovige wordt echter voorgetrokken volgens de auteurs. En hier zien Kleinpaste en Duyvestijn een probleem, want kerken en goede doelen worden voorgetrokken door middel van belastingvoordeel, terwijl sportclubs en carnavalsverenigingen dat voordeel derven. Wie zulke vergelijkingen maakt heeft een opmerkelijk wereldbeeld. Beste Thijs en Marcel, deze zaken zijn ook niet gelijk. De sportclub heeft weer andere rechten en privileges dan een kerk.

Er kan alleen sprake zijn van gelijke behandeling als gevallen gelijk zijn.

“Het probleem zit hem in de neiging het geloof in God net even hoger te waarderen dan willekeurig welke andere mening.”, stellen Kleinpaste en Duyvestijn. Die ‘neiging’ is overigens niet nieuw, hoewel het stuk dat lijkt te suggereren. Ik draai het om, en dat met de traditie van Grieken, Romeinen, Joden en Christenen achter mij: “het probleem zit hem in de neiging het geloof in God gelijk te waarderen met willekeurig welke andere mening”.

Opvallend genoeg schrijven zij niet over een belangrijk onderdeel van de rechtsstaat: de vrijheid van godsdienst. Voor mij ligt daar de spits van de discussie. De vrijheid van godsdienst ligt verankerd in een historische strijd. Waarom zijn er in het verleden op basis van slechts ‘meningsverschillen’ zoveel mensen de dood ingejaagd? Het is natuurlijk idioot om, kijkend naar de geschiedenis, religie te zien als “ook maar een mening”.

Het woord ‘mening’ lijkt me ook verkeerd gekozen. Ik waardeer een ideologie, een mensvisie, een levensovertuiging en een religie hoger dan een mening. Het belijden van een religie en het erop nahouden van een mening zijn niet gelijk. Een religie komt niet voort uit het individu, zoals een mening. Tussen religie en een mening is geen is-gelijk-teken te plaatsen. Net zoals meningen niet gelijk zijn. Is een ‘Partij voor de Bloemen’ inhoudelijk gelijk aan een liberale partij als de VVD?

De totale relativering en gelijkstelling van alles vind ik zo verstikkend en onvrij. Gelijkheid en vrijheid verdragen zich niet harmonieus ten opzichte van elkaar. Wie gelijkheid afdwingt verkleint vrijheid en wie vrijheid predikt moet ervan doordrongen zijn dat vrijheid op den duur leidt tot ongelijkheid, omdat mensen niet gelijk zijn. Wie met zulke ideeën over gelijkheid rondloopt moet niet vreemd opkijken zich dagelijks te frustreren over vermeende ongelijkheid.

De kruistocht van deze assertieve secularisten daagt mij uit het debat aan te gaan. Zij zullen met mij moeten erkennen hoe mooi het is dat we een democratische rechtsstaat kennen waardoor we de dialoog aan kunnen gaan. In waardigheid en met respect voor de wereldvisie van de ander. Er zijn veel regimes geweest, niet zelden voortgejaagd door een seculiere religie, die in hun totalitaire macht geen spaan heel wensten te laten van religieuze overtuigingen.

Ik ben blij met minister-president Mark Rutte, want liberalen als hij zorgen er wel voor dat het liberaal blijft.

8 opmerkingen:

  1. Die laatste zin is als een vreemde eend in de bijt. Verder een goed stukje tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een raar artikel.
    Je stuk staat vol met meningen zonder echte onderbouwingen.
    Niemand beweert dat iedereen gelijk IS. Het verschil zit 'm er in dat iedereen gelijk behandeld zou moeten worden.

    Gelijk zijn is inderdaad iets anders dan gelijkwaardig zijn. Als échte liberaal zou je dat toch moeten weten. Iedereen in zijn of haar eigen waarde laten en die niet jouw mening of visie op dringen.

    Het best wordt dat voor mij verwoordt door de tegenstelling in de beëdiging: "Zo waarlijk helpe mij God" versus "Dat zweer ik". In mijn ogen het verschil tussen eigen (liberale?) verantwoordlijkheid en zich verschuilen achter een hogere macht.

    Mijn persoonlijk inzicht over christelijke normen en waarden kun je hier lezen:
    http://blog.jandb.nl/blogs/christelijke-normen-en-waarden/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het eigenlijk wel een goed artikel. In de laatste zin herken ik me juist, het is juist geen vreemde eend in de bijt. Een bepaalde (klassieke) vorm van liberalisme is feitelijk overlappend met het conservatisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen is gelijk. Hoe zit het dan met een religieuze partij die vrouwen niet in een bestuurlijke functie zet omdat in een boek staat dat de vrouw niet gelijk is aan de man?
    Hoe zit het met het onderwijs als diezelfde religieuze partij wetenschappelijke theorieën domweg niet wil aannemen omdat datzelfde boek iets heel anders zegt.
    Ook herinner ik mij de rel met religieuzen, die niet van hun pupillen konden afblijven en die jarenlang in de doofpot kon blijven.
    Bovendien zou de auteur zich moeten realiseren dat er meerdere geloven zijn. Kunnen die allemaal gelijk zijn, en hoe doe je dat dan in een maatschappij?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om mijn vragen te onderstrepen hierbij een linkje waarin de dhr. Rutte in een onmogelijke positie wordt gebracht.

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-list.627.0.html?&tx_ttnews[cat]=146&tx_ttnews[tt_news]=21217&cHash=38a615b747273606fc8471a69e5b9ed4

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry, verkeerde linkje.

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=21217&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=146&cHash=8c34df007945cb8f70f4250f18397f82

    Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed verweer tegen twee heilsoldaten van het heilige gelijkheids-leger.
    Best wel angstaanjagend,die gedrevenheid om alle sporen van religie te bestrijden.
    Waarom verdiepen deze mensen zich niet eens serieus in de geschiedenis van onze beschaving,en de(positieve) rol van het christelijk geloof hierin.
    Dit zijn de nieuwe kruisvaarders,brengen met het zwaard gelijkheid voor iedereen.
    Laat het evangelie van Jezus hen leren wat ware gelijkheid is :gelijkheid voor God:iedereen heeft Hij even lief,en Hij leert ons ieder lief te hebben als onszelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is bijna onmogelijk om genuanceerd te schrijven over deze kwestie. Ik vond dat Bodar veel te weinig rekening hield met de (historische) context. Dat merk ik ook in de reacties op mijn artikel. Natuurlijk kies ik positie. Mijn stuk is bedoeld juist bedoeld om te prikkelen en dat is gelukt. Stel ik vast.

    Jan Dirk, of het verhaal achter die vervalsing klopt weet ik niet. Ik kan niet goed beoordelen wat de achtergrond is van de mensen die dit schrijven.

    Natuurlijk heb ik met Palestijnen gesproken. Ook met Arabische Israeli's, trouwens. Je krijgt 101 verhalen te horen. Eigenlijk is er niemand op aarde die dit conflict tot in de haarvaten begrijpt. Ook ik niet. Maar, als ik in Israël ben begrijp ik er iets van dat Israël geen schepen toelaat naar Gaza en om de Westbank een verdedigingsmuur heeft gebouwd.

    Waarom reageert niemand op mijn laatste suggestie om nu eens echt aandacht te vragen voor de Palestijnse vluchtelingen. Over openlucht gevangenissen gesproken: deze mensen zijn echt slachtoffer van falend leiderschap.

    BeantwoordenVerwijderen